Łańcuchy Śniegowe - Poradnik

Dojedź bezpiecznie do celu

Łańcuchy śniegowe stają się coraz bardziej popularne, na posiadanie ich decyduje się coraz więcej kierowców. Niektóre kraje prawnie nakładają obowiązek posiadania ich na wyposażeniu pojazdu albo używania w określonym terminie i warunkach lub, kiedy wymagają tego znaki drogowe. Czasami przepisy określają także, jakie normy muszą spełniać łańcuchy, aby były dopuszczone do użytku. Warto więc na bieżąco sprawdzać regulacje prawne dotyczące stosowania łańcuchów kraju lub regionu do którego zamierzamy wybrać się w podróż

Czy mogę stosować łańcuchy w moim samochodzie?

Przed zakupem łańcuchów należy przede wszystkim zobaczyć, co instrukcja obsługi samochodu mówi o możliwości stosowania łańcuchów śniegowych, jeśli jej nie posiadamy to należy zadzwonić do najbliższej autoryzowanej stacji obsługi danej marki i zapytać o to. Producent samochodu może bowiem całkowicie zabronić stosowania łańcuchów w danym modelu (przyczyną może być np. brak miejsca między oponą a elementami nadwozia lub zawieszenia) lub zabronić stosowania na poszczególne rozmiary w tym samym modelu ( w tym samym modelu samochodu przy małych rozmiarach ogumienia stosowanie łańcucha może być dozwolone natomiast przy dużym rozmiarze ogumienia na łańcuchy po prostu może nie być już miejsca)

Jak poprawnie dobrać łańcuch do mojego samochodu

Zaczynamy od rozmiaru opony, na jej boku szukamy oznaczenia rozmiaru, np. 195/65/15. Rozmiar opony jest bardzo ważny, bez podania go sprzedawca zazwyczaj nic nam nie sprzeda. Są oczywiście ogólne katalogi, w których można znaleźć przyporządkowanie rozmiarów opon do poszczególnych modeli samochodów, jednakże w praktyce lepiej to sprawdzić. Przy zakupie należy również podać markę i model samochodu, ponieważ inne łańcuchy są przeznaczone do samochodów osobowych, inne do dostawczych i terenowych a jeszcze inne do ciężarowych.

Jak poprawnie dobrać łańcuch do moich potrzeb

Jest to temat, który sprzedawcy często pomijają, czasami zupełnie nieświadomie – a jest to niezmiernie istotna sprawa. Musimy przede wszystkim określić, w jakich warunkach łańcuchy będą używane – lekkich, średnich czy ciężkich. Jest bowiem różnica czy będziemy ich używać sporadycznie do podjazdu pod niewielkie wzniesienia na wyciąg narciarski, czy codziennie mając bardzo stromy dojazd do domu.

Drugą kwestią jest to, na jaki montaż i demontaż jesteśmy nastawieni, czego oczekujemy. Są łańcuchy, które cechują się prostotą i szybkością montażu, ale a są też łańcuchy, których montaż jest bardziej skomplikowany i czasochłonny, ale za to posiadają inne zalety. Tą kwestię należy bezwzględnie uzgodnić przy zakupie abyśmy nie czuli się później zawiedzeni. Łańcuchy sprzedawane jako komplet to w większości dwa łańcuchy na jedną oś pojazdu.

Jakiej marki łańcuchy zakupić?

Pamiętajmy, aby nie oszczędzać na łańcuchach i nie kupować najtańszych nie firmowych, często bez atestu. Pozorna oszczędność może być zgubna i doprowadzić do dużo większych wydatków na kolejną parę lub naprawę samochodu w wyniku uszkodzeń przez słaby jakościowo łańcuch. Z tego też powodu niesłuszne jest twierdzenie, że przecież mogę użyć łańcuchy tylko raz czy dwa razy - to może wystarczyć, aby najtańsze nie atestowane produkty uszkodziły nam samochód, nie wspominając już o naszym bezpieczeństwie.

Raz zakupione, solidne łańcuchy będą nam służyły przez wiele lat, większość modeli przeznaczonych jest na kilka rozmiarów koła, co powoduje że nawet po zmianie samochodu na samochód podobnej klasy jest szansa że łańcuchy nadal będą nam przydatne. Przy wyborze kierujmy się również  takimi zagadnieniami technicznymi jak przekrój ogniwa, materiał użyty do produkcji czy ślad jaki zostawia łańcuch na śniegu.

Na jakie koła mam zamontować łańcuchy

Łańcuchy montujemy na koła napędowe, zawsze parami na osie pojazdu, niedopuszczalne jest założenie jednego lub trzech łańcuchów. Jeśli nasz samochód ma napęd na oś tylną, można również zamontować łańcuchy na przednią oś w celu poprawy kierowania i hamowania podczas pokonywania zjazdów. W przypadku samochodów z napędem na cztery koła to producent określa, na jaką oś można zastosować łańcuchy a więc zaglądamy do instrukcji lub dzwonimy do autoryzowanego serwisu.

Przeprowadź montaż łańcuchów przed podróżą

Zakładanie łańcuchów pierwszy raz na drodze w warunkach nie zawsze komfortowych jest działaniem zdecydowanie nieodpowiednim. Należy zapoznać się z instrukcja obsługi i przeprowadzić próbny montaż i demontaż jeszcze przed podróżą.  Przy pierwszym założeniu łańcuchów należy też sprawdzić w różnych położeniach kół, czy łańcuchy nie dotykają elementów nadwozia lub zawieszenia. Zupełnie niedopuszczalne jest montowanie nam łańcuchów przez osoby trzecie!

Kiedy i gdzie montować łańcuchy podczas podróży?

W czasie podróży należy starać się przewidzieć warunki pogodowe i montować łańcuchy odpowiednio wcześniej, a nie wówczas, gdy auto utknie już w zaspie – wówczas na założenie łańcucha jest już za późno i można doprowadzić do nieprawidłowego montażu, zniszczenia łańcucha i uszkodzenia pojazdu. Montaż należy przeprowadzać w miejscach do tego przeznaczonych a gdy takich brak – na jak najbardziej płaskim miejscu poza jezdnią. Niedozwolona jest zmiana ciśnienia w oponach, zarówno przed jak i po zamontowaniu łańcuchów, należy przestrzegać ciśnień zalecanych fabrycznie.

Jak jeździć na łańcuchach?

Należy pamiętać, że zmienia się sposób prowadzenia samochodu, przyspieszanie powinno być łagodne, niedozwolone jest buksowanie gdyż, pomimo że samochód stoi w miejscu lub porusza się z niewielka prędkością, to prędkość obrotowa buksującego koła może osiągnąć dużą wartość, co grozi zerwaniem łańcucha i uszkodzeniami samochodu. Buksowanie u większości producentów łańcuchów powoduje także automatyczną utratę gwarancji. Jeżeli łańcuchy nie są wyposażone w system samonapinania to po około 50 metrach jazdy należy sprawdzić ich napięcie i w razie potrzeby dociągnąć je.

Prędkość pojazdu musi być dostosowana do panujących warunków, pamiętajmy że na łańcuchach nie wolno przekraczać 50km/h ! Niedozwolone jest używanie łańcuchów na niezaśnieżonej nawierzchni, jeżeli „wyrobione” są koleiny bez śniegu to zaleca się jazdę obok po zaśnieżonej części drogi. Ponadto jazda po niezaśnieżonej nawierzchni skraca żywotność łańcucha. Jeżeli poruszamy się na łańcuchach na dłuższych dystansach to należy, co jakiś okres czasu kontrolować ich ułożenie, naciąg i stan. Przez właściwe użytkowanie możemy znacznie wydłużyć żywotność łańcucha.

Obsługa łańcuchów i przechowywanie

Po zdjęciu łańcuchów należy je oczyścić ze śniegu i brudu, a po dojechaniu do celu podróży należy je starannie umyć i osuszyć oraz umieścić w oryginalnym opakowaniu. Przechowywać w suchym miejscu nienarażonym na wilgoć i działanie niepożądanych warunków. Łańcuchy należy przed każdym ponownym założeniem sprawdzić, nie wolno używać łańcuchów uszkodzonych oraz jeśli ich ogniwa są zdarte w znacznym stopniu. Naprawy mogą przeprowadzać tylko kompetentne osoby za pomocą oryginalnych części zamiennych. Niektóre modele łańcuchów są przeznaczone do stosowanie obustronnego, należy z tego korzystać w celu przedłużenia ich żywotności. Pamiętajmy, że łańcuchy śniegowe nie mogą być używane do innych zastosowań - do ciągnięcia, podnoszenia.

Łańcuchy do wózków widłowych

Zamawiając takie łańcuchy należy zazwyczaj oprócz rozmiaru ogumienia podać czy opona jest pompowana czy elastyczna oraz - w przypadku opon pełnych – stopień zużycia opony, gdyż taka opona może być na tyle dużo zużyta, że trzeba do niej dopasować rozmiar łańcucha indywidualnie, standardowe mogą być po prostu za duże.

Zawsze należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta pojazdu oraz instrukcji producenta łańcuchów, to oni mają pierwszeństwo w określaniu stosownych zaleceń.