Dbamy o Twoje bezpieczeństwo, by pozwolić Ci cieszyć się przyjemnością z prowadzenia. Inteligentna technologia i-ACTIVSENSE została opracowana z myślą o zapewnieniu kierowcy bezpieczeństwa. Pomagając mu rozpoznać potencjalne zagrożenia, uniknąć kolizji i zmniejszyć ich skutki, technologia ta jest jeszcze jednym sposobem na stworzenie więzi między kierowcą a pojazdem zgodnie z filozofią firmy Mazda – Jinba Ittai.

 

SYSTEM WSPOMAGANIA HAMOWANIA Z FUNKCJĄ ROZPOZNAWANIA ZNAKÓW DROGOWYCH*

Dzięki systemowi wspomagania hamowania (SCBS) jazda po mieście przestaje być stresująca. Wbudowane czujniki stale monitorują prędkość zbliżania się do obiektów znajdujących się przed pojazdem i odległość od nich, aby w każdej chwili móc przygotować układ hamulcowy do awaryjnego zatrzymania. System wspomagania hamowania posiada funkcję wykrywania pieszych, a ponadto wykorzystuje kamerę o zwiększonym zasięgu i działa w większym zakresie prędkości. Zwiększono także maksymalną prędkość, przy której możliwe jest uniknięcie kolizji. Funkcja wykrywania znaków drogowych automatycznie rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości oraz zakazu wjazdu. Wyświetlacz Head-up (Active Driving Display) oraz system nawigacji** powiadamiają kierowcę o przekroczeniu dozwolonej prędkości sygnałem dźwiękowym i włączeniem się kontrolki ostrzegawczej.

*niedostępne we wszystkich modelach

**wyposażenie opcjonalne

 

PRZEDNIE MATRYCOWE REFLEKTORY DIODOWE (LED) Z SYSTEMEM OŚWIETLENIA ADAPTACYJNEGO (ALH)

Mazda opracowała System oświetlania adaptacyjnego (ALH) z myślą o zapewnieniu doskonałej widoczności podczas jazdy nocą, by kierowca mógł cieszyć się bezpieczną i bezstresową jazdą. System wykrywa pojazdy poprzejądze oraz jadace z naprzeciwka i wyłącza poszczególne sekcje świateł drogowych, aby nie oślepiać innych kierowców. W trybie świateł mijania, światła diodowe oświetlają szerszy obszar przed samochodem, zapewniając lepszą widoczność na zakrętach i skrzyżowaniach. Na autostradach system kieruje wiązkę światła do góry, aby zwiększyć zasięg widzenia przy dużych prędkościach.

 

SYSTEM WYKRYWAJĄCY ZNUŻENIE KIEROWCY DAA

System wykrywający znużenie kierowcy (DAA) wykrywa wszystkie zmiany w sposobie prowadzenia samochodu, które mogą być spowodowane zmęczeniem. Stale monitoruje on zachowanie kierowcy na drodze. W razie wykrycia oznak zmęczenia wyświetli on bezpośrednio przed kierowcą ikonę ostrzegawczą, sugerującą zrobienie przerwy na odpoczynek, a co pewien czas będzie uaktywniał się alarm wizualny i dźwiękowy. System ten stworzono z myślą o zapobieganiu wypadkom spowodowanym przez nieuwagę wynikającą ze zmęczenia kierowców. Działa on przy prędkości przekraczającej 65 km/h i „uczy” się nawyków kierowców, monitorując kąt obrotu koła kierownicy i prędkość pojazdu oraz wykorzystując dane przekazywane przez przednią kamerę.

 

SYSTEM WSPOMAGAJĄCY UTRZYMANIE POJAZDU W PASIE RUCHU ORAZ SYSTEM OSTRZEGANIA PRZED NIEZAMIERZONĄ ZMIANĄ PASA RUCHU

Przy prędkości przekraczającej 60 km/h system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu (LAS) korzysta z przedniej kamery do monitorowania znaków poziomych na drodze, dokonując korekty toru jazdy oraz ostrzegając kierowcę przez wibracje koła kierownicy lub uruchomienie sygnału dźwiękowego.

System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS) wykrywa znaki poziome na jezdni i ostrzega przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu. Jeśli przed zmianą pasa ruchu kierowca włączy kierunkowskaz lub przyspieszy, system potraktuje ten manewr jako zamierzony i nie zasygnalizuje ostrzeżenia.

 

ZAAWANSOWANY SYSTEM MONITOROWANIA MARTWEGO POLA Z FUNKCJĄ MONITOROWANIA RUCHU POPRZECZNEGO PRZY COFANIU

Zaawansowany system monitorowania martwego pola z funkcją monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu (ABSM i RCTA) korzysta z czujnika radarowego wykorzystującego fale milimetrowe, który kontroluje obszary po bokach pojazdu oraz za nim, ostrzegając kierowcę o zbliżających się pojazdach podczas zmiany pasa ruchu. System działa przy prędkości większej niż 30 km/h. Włączenie kierunkowskazu gdy system wykryje pojazd nadjeżdżający z tyłu spowoduje miganie kontrolki w lusterku bocznym i uruchomienie alarmu dźwiękowego. Ten sam czujnik jest używany przez system RCTA, który monitoruje otoczenie pojazdu podczas cofania, ostrzegając kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z boku.

 

SYSTEM WSPOMAGAJĄCY RUSZANIE NA WZNIESIENIU HLA

Opracowany przez firmę Mazda system wspomagający ruszanie na wzniesieniu (HLA) włącza się automatycznie po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu, ułatwiając kierowcy ruszenie. Podczas ruszania na wzniesieniu system ten włącza hamulec parkingowy, zapobiegając stoczeniu się pojazdu po zdjęciu nogi z hamulca przed ruszeniem. Gdy nachylenie jest niewielkie automatyczny hamulec jest zwalniany natychmiast po naciśnięciu pedału przyspieszenia, zapewniając łagodny start.

 

ADAPTACYJNY UKŁAD UTRZYMYWANIA STAŁEJ PRĘDKOŚCI (AKTYWNY TEMPOMAT) MRCC

Aktywny tempomat (MRCC) umożliwia utrzymanie stałej prędkości samochodu bez konieczności używania pedału przyspieszenia. Korzysta on z czujnika radarowego wykorzystującego fale milimetrowe, który znajduje się w przedniej kracie wlotu powietrza. Czujnik ten kontroluje odległość od poprzedzającego pojazdu i różnicę prędkości w stosunku do niego oraz pozwala na dostosowanie prędkości tak, by stale zachowywać bezpieczny odstęp. System MRCC znacznie odciąża kierowcę podczas długich podróży, pozwalając mu skupić się na prowadzeniu.