System Emergency Assist Volkswagena został uhonorowany nagrodą „German Mobility Award 2017”. W uznaniu wkładu Volkswagena w rozwój bezpiecznej i inteligentnej motoryzacji nagrodę tę wręczyli przedstawiciele inicjatywy „Niemcy – Kraj Idei” oraz niemieckiego Ministerstwa ds. Ruchu Drogowego i Infrastruktury Cyfrowej.

Odznaczenie odebrał Stefan Gies, Dyrektor Działu Rozwoju zawieszeń Marki Volkswagen, który stwierdził: „Emergency Assist w istotny sposób przyczynia się do zmniejszenia liczby wypadków. Dzięki stałemu doskonaleniu naszych systemów asystujących udaje nam się wyznaczać drogę ku motoryzacyjnej przyszłości. Ta nagroda to pochwała dla kompetencji i zaangażowania zespołu naszych inżynierów”.

Zadaniem większości systemów asystujących Volkswagena jest odciążenie kierowcy i zapewnienie jak najwyższego komfortu jazdy. Istnieją jednak również takie systemy, które zaczynają działać dopiero wtedy, gdy kierowca znajdzie się w sytuacji nadzwyczajnej. Służą one zarówno ochronie pasażerów, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Do tego rodzaju systemów należy Emergency Assist drugiej generacji. W jego ramach współdziałają ze sobą systemy Lane Assist (asystent utrzymujący samochód na pasie ruchu), aktywny tempomat ACC (automatyczna kontrola odległości od poprzedzającego pojazdu), system Side Assist (asystent zmiany pasa ruchu) oraz Park Assist (system wspomagający parkowanie) – wszystkie w ramach systemu Emergency Assist 2.0 i w granicach swoich możliwości działania, doprowadzają do zatrzymania samochodu w awaryjnej sytuacji.

Konkretnie oznacza to, że Emergency Assist monitoruje działania kierowcy (korzystanie z pedałów przyspieszenia i hamulca oraz ruchy kierownicą), żeby w granicach swoich możliwości zapobiec wypadkowi lub co najmniej złagodzić jego skutki. Jeśli okaże się, że kierowca nie używa podczas jazdy żadnego pedału, ani nie operuje kierownicą, zostanie wezwany – sygnałem akustycznym i graficznym, a także poprzez nieprzyjemne szarpnięcie hamulcem – do przejęcia kontroli nad pojazdem. Gdy nie nastąpi żadna reakcja z jego strony, system powoduje stopniowe hamowanie samochodu aż do jego zatrzymania się oraz automatycznie uruchamia światła awaryjne, by ostrzec innych uczestników ruchu o niebezpiecznej sytuacji. Aktywny tempomat ACC utrzymuje przy tym stałą odległość od poprzedzającego pojazdu, a asystent pasa ruchu Lane Assist sprawia, że samochód nie zjeżdża ze swojego pasa. Gdy pojazd już stoi, w celu zwiększenia bezpieczeństwa automatycznie uruchomiony zostaje elektroniczny hamulec postojowy.

Emergency Assist najnowszej generacji zapewnia większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym: jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzegawcze sygnały, system nie tylko zatrzyma pojazd w granicach swoich możliwości działania, ale skieruje go na skrajny, prawy pas jezdni, jeśli tylko pozwoli na to sytuacja na drodze. Oprócz sygnałów akustycznych, graficznych i szarpnięcia hamulcem opcjonalny napinacz powoduje szarpnięcie pasem bezpieczeństwa ostrzegając w ten sposób dodatkowo kierowcę oraz przytrzymując go mocno w fotelu.

Szesnastoosobowe jury złożone z ekspertów pod przewodnictwem Dorothe’i Bär, posłanki do Bundestagu i parlamentarnego sekretarza stanu przy Ministerstwie ds. Ruchu Drogowego i Infrastruktury Cyfrowej, przyznało w tym roku 10 nagród. Wraz z Ute Weiland, przewodniczącą inicjatywy „Niemcy – Kraj Idei”, jury uhonorowało nagrodzonych w gmachu Ministerstwa ds. Ruchu Drogowego w Berlinie. W całych Niemczech o prestiżowy tytuł ubiegało się ze swoimi projektami 170 start-upów, przedsiębiorstw, związków i instytucji badawczych.