Robert Kubica

 
Nazwisko Kubica
Posiada kartę Robert
Kraj Polska
Urodzony

7 grudzień 1984

 

Robert Kubica jak każdy z wielkich mistrzów kierownicy zaczął przygodę z czterema kółkami bardzo wcześnie, bo już w wieku 4 lat. Po zabawie na miniaturowym samochodzie ojciec postanowił zakupić pierwszego gokarta. Robert był jednak za młody aby startować w mistrzostwach, toteż ambitny młody kierowca systematycznie trenował na torze kartingowym w Częstochowie.

 

W 1995 roku rozpoczął starty w  Kartingowych Mistrzostwach Polski, gdzie do 1997 roku zdobył sześć tytułów Mistrza Polski. Ojciec Roberta widząc w nim wielki fenomen wiedział że jedynym środkiem do osiągnięcia sukcesu jest nauka wśród najlepszych zawodników, wybrał zatem starty w najmocniejszej lidze kartingowej - we Włoszech. Warto w tym miejscu zaznaczyć jak ważną rolę odegrali rodzice w sukcesie Roberta.

 

W 1998 roku Kubica startował w Międzynarodowych Mistrzostwach Włoch oraz w Mistrzostwach Europy. Wielką sensacją było zdobycie przez niego Międzynarodowego Mistrza Włoch, gdyż dokonał tego jako pierwszy cudzoziemiec w historii. W tym samym roku zdobył również tytuł Wicemistrza Europy oraz zwyciężył w Monaco Kart Cup. Rok 1999 przyniósł kolejny tytuł Międzynarodowego Mistrza Włoch a także tytuł Międzynarodowego Mistrza Niemiec. Młody Polak zwyciężył również w Margutti Trophy, Monaco Kart Cup i ELF MASTERS w hali Bercy w Paryżu. W Mistrzostwach Europy zajął piąte miejsce. W 2000 roku Robert zakończył starty w kartingu, na koniec sezonu zajął 4 miejsce w Mistrzostwach Świata i Mistrzostwach Europy.

 

Rok 2001 to starty w Formule Renault 2000, gdzie wywalczył pierwsze pole position w wyścigach samochodowych. Kolejny rok startów w serii to cztery zwycięstwa i tytuł wicemistrza Włoch  Formuły Renault 2000. W 2003 roku Kubica startował w F3 Euro Series  w zespole Prema Powerteam, odniósł zwycięstwa podczas opóźnionego debiutu  na torze Norisring oraz w wyścigu F3 Sardinia Master. Następny rok to również  starty w Formule 3 (zespół Muecke Mercedes), a w zespole  Manor Motosport zdobył pole position, rekord toru i drugie miejsce w prestiżowym Macau Formuła 3 Grand Prix.

 

W 2005 po czterech zwycięstwach (Zolder, Bilbao i dwukrotnie Oschersleben ) został Mistrzem  World Series by Renault. Kolejny rok błyskotliwej kariery rozpoczął jako kierowca testowy BMW-Sauber F1 Team. Podczas GP Węgier zastąpił Jacquesa Villeneuve'a i zajął doskonałe jak na debiut 6 miejsce, został jednak zdyskwalifikowany za zbyt lekki bolid.  W GP Turcji ulokował się na 12 miejscu a podczas GP Włoch zajął sensacyjne 3 miejsce, prowadził również w wyścigu przez kilka okrążeń. GP Chin zakończył na 13 miejscu a GP Japonii na 12 pozycji. Na zakończenie sezonu podczas wyścigu w Brazylii zajął 9 lokatę.

 

W październiku Bmw Sauber ogłosiło że Kubica będzie obok Nica Heidfelda kierowcą na cały 2007 sezon.

 

Sezon 2007 zaczął się od technicznych kłopotów, które udało się wkońcu w większości wyeliminować ale Robert miał podczas GP Kanady bardzo poważny wypadek po którym pauzował w GP Usa. Wypadek wyglądał groźnie jednak Robertowi nic poważnego się nie stało. Po serii niepowodzeń nastąpiła seria wyścigów ukończonych na wysokich pozycjach, tuż za podium. Kubica zakończył sezon na szóstym miejscu.

 

Rok 2008 był bardzo udanym sezonem, Robert zajął w nim czwarte miejsce z dorobkiem 75 punktów, tyle samo punktów zdobył  trzeci w klasyfikacji Kimi Raikkonen, jednakże Raikkonen więcej razy zwyciężał. Robert w tym sezonie odniósł swoje pierwsze zwycięstwo – podczas GP Kanady.

 

Następny sezon okazał się straconym rokiem, Kubica zajął w nim odległe 14 miejsce z dorobkiem 17 punktów. Samochód był zupełnie niekonkurencyjny i awaryjny a Robert „punktował” tylko w pięciu wyścigach”. Po nieudanym roku z rywalizacji w F1 wycofało się Bmw a Robert dostał posadę w zespole Renault. Sezon 2010 był udany,  Kubica zajął w nim 8 miejsce. W kilku wyścigach zajmował bardzo wysokie lokaty, niestety bolid Reno nie był tak bardzo konkurencyjny we wszystkich wyścigach jak inne samochody.

6 lutego 2011 Robert Kubica uległ poważnemu wypadkowi podczas rajdu Ronde di Andora, doznał wielomiejscowych złamań prawej ręki i nogi oraz uszkodzenia kości dłoni. Do końca roku zmagał się z powrotem do zdrowia oraz przechodził szereg operacji i zabiegów.

Rok 2012 to dalsza rekonwalescencja oraz starty w rajdach we włoszech, gdzie pod koniec sezonu Robert odnosił już sukcesy.

W styczniu 2013 roku Kubica odbył testy dla Mercedesa w samochodzie DTM i według nieoficjalnych informacji zanotował bardzo dobry czas, jednak nie zdecydował się na wyścigi torowe. Na początku marca 2013 ogłoszono, że będzie startował Citroënem DS3 RRC w klasie WRC2 Rajdowych Mistrzostw Świata 2013, a dodatkowo w wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Europy 2013. Ku wielkiemu zaskoczeniu Robert bardzo dobrze radził sobie w rajdach szutrowych a także co było już mniejszą niespodzianką-w rajdach asfaltowych, co pozwoliło mu na wywalczenie Mistrzostwa Świata w klasie WRC-2 !

W 2014 roku na fotelu pilota Macieja Barana zastąpił Maciej Szczepaniak a Robert ogłosił program na cały sezon w samochodzie WRC !

Samochód  - Ford Fiest WRC - obsługuje M-SPORT, Robert zaczął sezon sensacyjnie - wygranym oesem podczas Rajdu Monte Carlo,niestety rajdu nie ukończył ponieważ wypadł z drogi przed jednym z mostków. Rajd Szwecji po kilku przygodach ukończył na dalekiej pozycji. Pierwsze szutrowe rajdy również nie okazały się zbyt szczęśliwe dla Roberta. Dopiero podczas Rajdu Argentyny Kubica zdobył pierwsze punkty. Niestety kolejne starty również nie były udane  - choć nie brakowało również drobnych niespodzianek w postaci wygranych odcinków specjalnych.

Sezon 2015 rozpoczął i przebiegał nieco lepiej niż poprzedni, widać było że doświadczenie procentuje - nie zabrakło również kilku wygranych odcinków specjalnych - jednak poza tym nie udało się zgromadzić na koniec roku zbyt dużej ilości punktów .

Rajd Monte Carlo rozgrywany w sezonie 2016 miał rozstrzygnąć dalsze losy i starty Kubicy w WRC. Niestety zabrakło nieco szczęścia - Robert ześlizgnął się z drogi przy niewielkiej prędkości na bardzo zalodzonej nawierzchni. To był koniec startów Kubicy w WRC. W pozostałej części roku oglądaliśmy go w różnych mniejszych seriach wyścigowych w okazjonalnych startach.

Sezon 2017 - powrót Roberta Kubicy do F1 - Sezon zapowiadał starty Kubicy w WEC, lecz wycofał się on niespodziewanie z tego projektu. Jak się później okazało - Kubica szykował się do powrotu do F1. Otrzymał on od swojego starego Teamu Renault szansą serii testów starszym modelem F1 z 2012-roku, które wypadły bardzo dobrze, dlatego też Renault zdecydował się na testy obecnym samochodem po GP Węgier !