Dwa wodorowe koncepty

Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Więcej…

Firma Opel po raz kolejny sprawiła przyjemność widzom obserwującym rajd Silvretta Classic, wysyłając na trasę zabytkowe samochody tej marki. Producent samochodów z Rüsselsheim uświetnił 20. jubileuszowy rajd przez dolinę Montafon, zgłaszając udział trzech samochodów Opel Commodore generacji A, B i C. W ten sposób firma uczciła także 50. rocznicę modelu Commodore, który debiutował w 1967 roku ze 115‑konnym rzędowym sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,5 litra.

130‑konna wersja GS z dwoma gaźnikami pojawiła się rok później. Na czele zespołu Opel Classic stanął Joachim Winkelhock — ambasador marki i zwycięzca 24‑godzinnego wyścigu Le Mans. Poprowadził on Commodore’a B GS/E (Grand Sport/Einspritzung) z 1972 roku, wyposażonego w silnik o mocy 190 KM. Z kolei udany występ rewolucyjnego elektrycznego Opla Ampery‑e w rajdzie Silvretta E-Auto dowiódł, że samochód ten sprawdza się w codziennej eksploatacji.

Wszystkie trzy etapy rajdu Silvretta Classic, który odbywał się w ubiegły weekend, rozpoczynały się Partenen, a zespoły miały do pokonania ponad 600 kilometrów krętymi drogami przez austriackie Alpy. Do największych atrakcji zarówno dla widzów, jak i uczestników — oprócz zabytkowych samochodów — należały: Silvretta Hochalpenstrasse z przełączą Bieler Höhe na wysokości 2037 m n.p.m., zjazd do Piller Höhe w drugim dniu imprezy oraz „Grosser Preis von Vandans”, czyli sobotni widowiskowy finał.

Nowy Opel Insignia z doskonałym wyposażeniem w zakresie bezpieczeństwa

Firma Opel zaprezentowała nie tylko swoje bogate tradycje, ale także przedstawiciela aktualnej gamy produktowej marki, czyli model Opel Insignia Grand Sport. Insignia drugiej generacji — wyróżniająca się elegancją w stylu sportowego coupé, przestronnością dzięki nowej architekturze i wysokim poziomem bezpieczeństwa godnym flagowego modelu — oferuje nie tylko dynamiczną estetykę i komfort podróżowania, ale także szereg inteligentnych technologii niespotykanych w tym segmencie. Należą do nich między innymi pionierskie matrycowe reflektory Opel IntelliLux LED®, napęd na wszystkie koła z zaawansowanym układem wektorowania momentu obrotowego oraz najnowocześniejsze systemy wspomagające kierowcę i wyświetlacz projekcyjny HUD. Przeprowadzone niedawno testy Euro NCAP potwierdziły integralność całej koncepcji bezpieczeństwa w nowym Oplu Insignii. W najnowszych rankingach bezpieczeństwa Euro NCAP przyznała modelom Insignia Grand Sport i Insignia Sports Tourer maksymalne oceny pięciu gwiazdek. Całość uzupełniają wydajne opcje łączności z systemem Opel OnStar oraz funkcją integracji ze smartfonem. Podsumowując: nowa Insignia oferuje taką zwrotność, przestronne wnętrze i doskonałą relację wartości do ceny, że może rywalizować nawet z modelami marek premium.

„Spotkanie klasyki z przyszłością”: Opel Ampera‑e w rajdzie Silvretta E-Auto

Przed rajdem zabytkowych samochodów zorganizowano rajd Silvretta E-Auto, w którym swoje możliwości i atuty zaprezentowały samochody przyszłości. Markę Opel reprezentowała nowa Ampera‑e, która w 2 dni z łatwością pokonała liczącą ponad 260 kilometrów trasę naszpikowaną próbami czasowymi i zadaniami zręcznościowymi. Prowadziła ona z miejscowości Schruns przez spektakularny odcinek Silvretta Hochalpenstrasse, Bludenz i Lech oraz alpejskie przełęcze w Vorarlbergu i Tyrolu. Drogi położone na wysokościach od około 600 m n.p.m. kilkukrotnie wznosiły się do poziomu ponad 2000 m n.p.m.

Zgodnie z procedurą NEDC (New European Driving Cycle — nowego europejskiego cyklu jazdy), zasięg elektrycznego Opla ustalono na 520 kilometrów. To nieporównywalnie więcej niż w przypadku pojazdu zajmującego drugie miejsce pod względem zasięgu w tym segmencie. Firma Opel testowała Amperę‑e także w warunkach zbliżonych do profilu prędkości określonego w światowej zharmonizowanej procedurze badania pojazdów lekkich (WLTP) (skrócona procedura testowa), gdzie również uzyskała przekonujące wyniki. Na podstawie testu inżynierowie oszacowali zasięg w cyklu mieszanym WLTP na 380 kilometrów, w zależności od indywidualnego stylu jazdy i czynników zewnętrznych. Silnik elektryczny o mocy 204 KM (150 kW), zapewniający imponujące przyspieszenie i elastyczność dzięki dostępnemu natychmiast maksymalnemu momentowi obrotowemu 360 Nm, doskonale sprawdził się w czasie rajdu przez teren obfitujący w odcinki prowadzące pod górę i z góry, pozwalając kierowcy Ampery‑e rozwijać wyższe prędkości. Elektryczny pięciomiejscowy samochód przyspiesza od 0 do 50 km/h w prawdziwie sportowym stylu w ciągu zaledwie 3,2 sekundy, a zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h w średnim zakresie obrotów zajmuje mu tylko 4,5 sekundy, co ma szczególne znaczenie przy wyprzedzaniu.

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

ASR

 ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.

Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.

Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.

Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod. 

Aquaplaning

Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.

Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.

Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.

Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu

AIRBAG

Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy -  ale też innych części ciała.

Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.

Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.

Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.

AHC

AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).

Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.

Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.

ABS

ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.

Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.

Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.

Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.

Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła