Toyota Motor Europe ogłosiła dziś, że w 2020 roku rozpocznie produkcję nowej generacji silnika benzynowego o pojemności 1,5 litra w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Jelczu-Laskowicach. Nakłady inwestycyjne projektu wyniosą 400 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do niemal 4,5 miliarda złotych.
Dwa wodorowe koncepty
Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.
Więcej…ASR
ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.
Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.
Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.
Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod.
Aquaplaning
Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.
Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.
Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.
Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu
AIRBAG
Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy - ale też innych części ciała.
Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.
Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.
Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.
AHC
AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).
Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.
Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.
ABS
ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.
Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.
Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.
Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.
Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła
Menu
Ostatnio dodane
- Praca autoryzowanych serwisów Citroëna podczas epidemii COVID-19.
- 100% ËLEKTRYCZNE AMI
- Samochodem elektrycznym przez Saharę!
- Elektryczna ofensywa w gamie lekkich samochodów dostawczych!
- CITROËN C5 AIRCROSS HYBRID: SUV KLASY Ë-KOMFORT
- Fiat 600 Multipla w Muzeum Wiktorii i Alberta
- Zemsta dziadka
- Fiat 500 i Fiat Panda z napędem hybrydowym rozpoczynają elektryfikację marki
- Rodzina Tipo z bogatszym wyposażeniem: nowa gama Tipo More
- FCA Poland wspiera walkę z COVID-19 w Polsce
- Od „Junaka” i „Malucha” do Pandy i 500. Fiat świętuje 100-lecie marki w Polsce
- FIAT 500 LEGO CREATOR EXPERT – KULTOWA 500 DLA MAŁYCH I DUŻYCH
- Dziesięć państw w 24 godziny: Audi e-tron w drodze
- Audi i firma Hydro angażują się wspólnie w wykorzystywanie wyłącznie zrównoważonego środowiskowo aluminium
- Audi przy pomocy wirtualnych narzędzi testuje procesy montażowe Audi e-tron GT
- Tottenham Hotspur zdobył puchar turnieju Audi Cup 2019
- Audi elektryzuje Monachium - nowa usługa na monachijskim lotnisku
- Nowe Audi S8 – ekscytujące osiągi samochodu klasy luksusowej
- Nowoczesna mobilność: Audi na wystawie Consumer Electronics Show 2020
- AudiStream: wirtualna podróż przez świat produkcji Audi
- Terenówką w przyszłość – Audi AI:TRAIL quattro
- Audi publikuje raport dotyczący typologii użytkowników i emocjonalnego krajobrazu jazdy autonomicznej
- Od quattro do e-trona
- Współpraca Audi z wytwórnią Twentieth Century Fox przy cyfrowych treściach filmu „Tajni i fajni”
- Rok po wdrożeniu programu Audi ograniczającego emisję CO2 potwierdzono potencjał redukcji 1,2 tony CO2 na samochód
- Wirtualne szkolenia i inteligentne algorytmy – Audi stawia na inteligentną logistykę
- Sukces 4.0: nowe Audi A3 Sportback
- Od butelki do tkaniny. Obicia foteli Audi zrobione z tworzywa PET
- Audi prezentuje w pełni elektryczny napęd dla modeli e-tron S
- Nowy wygląd mistrzowskiego Audi RS 5 DTM
- 40 lat quattro: zwycięska technika Audi
- AudiTogether: 5 milionów euro na walkę z koronawirusem
- Hat-trick dla Alfy Romeo Giulia Quadrifoglio
- Kolejny triumf marki Alfa Romeo!
- Alfa Romeo - 110 lat niezrównanej historii