Dwa wodorowe koncepty

Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Więcej…

Mniejszy, bardziej wydajny moduł złożony z kamery i czujnika radarowego; Udoskonalony Pre-Collision System (PCS) umożliwia większą redukcję prędkości podczas automatycznego hamowania; Nowością w PCS jest zapobieganie zderzeniom z pieszymi w nocy oraz z rowerzystami; Nowy system Lane Tracing Assist (LTA) wspomaga kierowcę w utrzymaniu pasa ruchu także na drogach bez oznakowania poziomego; Toyota Safety Sense drugiej generacji zadebiutuje w 2018 roku.

Premiera Toyota Safety Sense drugiej generacji

Zgodnie z zasadą Kaizen, czyli stałego doskonalenia, Toyota wprowadza na rynek drugą generację pakietu Toyota Safety Sense z nowym, bardziej precyzyjnym modułem złożonym z kamery i czujnika radarowego. Moduł montowany na górze przedniej szyby jest mniejszy i łatwiejszy w instalacji. Toyota Safety Sense w nowej odsłonie zawiera bardziej zaawansowany Pre-Collision System (PCS) i nowy układ Lane Tracing Assist (LTA).

Udoskonalony system zapobiegania zderzeniom z poprzedzającym samochodem PCS działa w zakresie prędkości od 10 do 180 km/h. System wykrywa także rowerzystów w świetle dziennym oraz pieszych zarówno w dzień, jak i w nocy. W przypadku wykrycia przeszkody układ samoczynnie włącza hamulce, zapobiegając kolizji lub ograniczając jej skutki. System automatycznego hamowania działa w zakresie prędkości względnej (w odniesieniu do przeszkody) od 10 do 80 km/h.

 

 

Nowy asystent pasa ruchu (Lane Tracing Assist, LTA) utrzymuje samochód po środku pasa ruchu za pośrednictwem kontroli układu kierowniczego i aktywnego tempomatu. LTA opiera się także na udoskonalonym układzie ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), który teraz rozpoznaje nie tylko białe i żółte linie na jezdni, ale także pobocza nieoddzielone liniami od głównej drogi. Kiedy kierowca zboczy ze swojego pasa ruchu bez włączenia kierunkowskazu, zostaną uruchomione sygnały ostrzegawcze, a samochód automatycznie powróci na właściwy tor jazdy.

Pakiet Toyota Safety Sense drugiej generacji będzie stopniowo wprowadzany do gamy modelowej Toyoty w Japonii, Europie i Ameryce Północnej od początku 2018 roku.

 

Skuteczność potwierdzona w rzeczywistych warunkach

Im bardziej rozpowszechnione są zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego, tym skuteczniej redukują liczbę wypadków. Z tego powodu dwa lata temu Toyota rozpoczęła popularyzację nowoczesnych technologii bezpieczeństwa, wprowadzając kolejno do niemal wszystkich swoich modeli pakiet Toyota Safety Sense (TSS).

Wprowadzony na rynek w 2015 roku pakiet Toyota Safety Sense oparty na współpracy kamery i lasera zawiera w najszerszej wersji układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) i automatyczne światła drogowe (AHB). Samochody wyposażone w rozszerzony TSS z czujnikiem radarowym korzystają ponadto z systemu wykrywania pieszych (PD), funkcji powrotu na zadany tor jazdy (SC), rozszerzającej działanie systemu LDA, i aktywnego tempomatu (ACC).

Od 2015 roku salony Toyoty na świecie opuściło ponad 5 milionów samochodów wyposażonych w Toyota Safety Sense. W tym roku w Europie pakiet ten zamontowano w 92 procentach nowych aut. Jak wynika z badań przeprowadzonych w Japonii, Toyota Safety Sense w rzeczywistych warunkach drogowych przyczynił się do redukcji kolizji z poprzedzającym samochodem o 50 procent. Samochody korzystające dodatkowo z układu Intelligent Clearance Sonar (ICS) uczestniczyły w kolizjach tego typu o 90 procent rzadziej niż auta pozbawione systemów bezpieczeństwa czynnego.

 

System Funkcja Toyota Safety Sense
2. generacja
(kamera i laser)
Toyota Safety Sense
1. generacja
(kamera i laser)
Toyota Safety Sense
1. generacja
(kamera i radar)
Automatyczne światła drogowe   Tak Tak Tak
Układ wczesnego regaowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z poprzedzającymi
samochodami
Tak
(w zakresie prędkości
10-180 km/h)
Tak
(w zakresie prędkości
10-80 km/h)
Tak
(w zakresie prędkości
10-180 km/h)
z pieszymi (w ciągu dnia) Tak
(w zakresie prędkości
10-80 km/h)
Nie Tak
(w zakresie prędkości
10-80 km/h)
z pieszymi (w nocy) Tak
(w zakresie prędkości
10-80 km/h)
Nie Nie
z rowerzystami (w ciągu dnia) Tak
(w zakresie prędkości
10-80 km/h)
Nie Nie
Asystent pasa ruchu (LTA)
utrzymuje pas ruchu
Tak
(w wybranych
modelach)
Nie Nie
Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) funkcja sygnalizowania opuszczenia pasa ruchu Tak Tak Tak
funkcja powrotu na zadany tor jazdy Tak Nie Tak
wykrywanie białych i żółtych oznaczeń poziomych Tak Tak Tak
wykrywanie krawędzi drogi Tak Nie Nie
ostrzganie o nierównym torze jazdy Tak Nie Tak
Układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) Wyświetlanie znaków drogowych Tak
(ograniczenia prędkości, zakaz wyprzedzania, zakaz wjazdu, stop)
Tak
(ograniczenia prędkości,
zakaz wyprzedzania)
Tak
(ograniczenia prędkości,
zakaz wyprzedzania)
Sygnalizowanie przekroczenie dozwolonej prędkości Tak Tak Tak
Aktywny tempomat (ACC) Dostosowanie prędkości do poprzedzającego samochodu Tak Nie Tak
(w wybranych modelach)
Dostosowanie prędkości do znaku rozpoznanego przez RSA Tak Nie Nie

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

ASR

 ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.

Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.

Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.

Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod. 

Aquaplaning

Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.

Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.

Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.

Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu

AIRBAG

Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy -  ale też innych części ciała.

Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.

Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.

Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.

AHC

AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).

Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.

Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.

ABS

ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.

Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.

Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.

Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.

Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła