Dwa wodorowe koncepty

Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Więcej…

Legendarna marka Jeep® znowu zaskakuje, prezentując najmocniejszego i najszybszego SUV-a w historii! Nowy model Grand Cherokee Trackhawk 2018 ma moc aż 707 koni mechanicznych, a jego imponujące parametry uzyskano dzięki ulepszonym komponentom układu przeniesienia napędu.

Serce nowego modelu Grand Cherokee tworzy nowy, 707-konny, doładowany silnik w zestawieniu z ulepszoną, umożliwiającą przenoszenie dużych wartości momentu obrotowego 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite. Do tego światowej klasy dynamika jazdy oraz nowe hamulce Brembo – wszystko to zapewnia nowy poziom osiągów w postaci przyspieszenia 0-97 km/h (0-60 mph) w zaledwie 3,5 sekundy, 1,6 km (0,25 mili) w 11,6 sekundy przy prędkości 187 km/h (116 mph).



Maksymalna prędkość Grand Cherokee Trackhawk 2018 wynosi 290 km/h (180 mph), a jego droga hamowania to 35 m (114 stóp) przy prędkości od 97 do 0 km/h (60-0 mph) oraz 0,88 g przeciążenia bocznego na płycie poślizgowej.


Nowy model został wyposażony w zupełnie nowy układ hamulcowy Brembo z największymi przednimi hamulcami w historii marki Jeep®. Nowe, standardowe 20 x 10-calowe obręcze kół Titanium eksponują wyróżniające się zaciski hamulcowe Brembo w żółtym kolorze.


Grand Cherokee w wydaniu Trackhawk 2018 to światowej klasy dynamika jazdy szosowej: ulepszona, 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów TorqueFlite oraz komponenty układy przeniesienia napędu, system Selec-Track oferujący pięć trybów jazdy oraz zawieszenie z systemem tłumienia adaptacyjnego Bilstein.


Unikalny styl tego wyjątkowego modelu tworzą agresywne, funkcjonalne akcenty nadwozia obejmujące unikalną czworokątną końcówkę rury wydechowej oraz zmieniony design przedniej części optymalizującej przepływ powietrza i chłodzenie.


Wnętrze nowego, niesamowitego SUV-a jest inspirowane wnętrzem samochodów rajdowych i w pełni zorientowane na kierowcę: 7-calowy wyświetlacz w zestawie wskaźników z umieszczonym centralnie obrotomierzem i prędkościomierzem obejmującym zakres 0-320 km/h (0-200 mph). 8,4-calowy ekran dotykowy ze stronami Trackhawk Performance Pages, na których wyświetlane są osiągi. Do tego nowy system Uconnect z 8,4-calowym ekranem dotykowym, który obejmuje aplikacje Apple CarPlay oraz Android Auto.


Jeepa Grand Cherokee Trackhawk 2018 wyposażono w ponad 70 funkcji bezpieczeństwa i ochrony, w tym w kamerę Trailer Hitch Camera, umożliwiającą uzyskanie podglądu holowanej przyczepy podczas jazdy oraz tryb Valet umożliwiający dokonanie spersonalizowanej, zaawansowanej konfiguracji pojazdu.


*Charakterystyka produktu jedynie dla rynku amerykańskiego.

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

ASR

 ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.

Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.

Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.

Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod. 

Aquaplaning

Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.

Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.

Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.

Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu

AIRBAG

Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy -  ale też innych części ciała.

Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.

Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.

Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.

AHC

AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).

Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.

Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.

ABS

ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.

Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.

Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.

Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.

Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła