Dwa wodorowe koncepty

Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Więcej…

i30 N to pierwszy samochód marki Hyundai o sportowym charakterze i wysokich osiągach, oferowany w linii modelowej N. Stworzony w Namyang - globalnym centrum badawczo-rozwojowym Hyundai Motor w Korei i dopracowany na torze Nürburgring - jednym z najtrudniejszych obiektów wyścigowych na świecie. i30 N korzysta z doświadczenia Hyundai Motorsport w WRC.

„Hyundai i30 N ma zapewnić naszym klientom maksymalną satysfakcję ze sportowej jazdy, która jest teraz dostępna dla każdego”. – powiedział Albert Biermann, wiceprezes High Performance Vehicle Development & Testing. "Dzięki sportowym modelom linii N, poszerzamy naszą ofertę o produkty, wychodzące naprzeciw kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę. Tym, którzy wsłuchują się w dźwięk silnika, a sportowe osiągi    mierzą nie tylko w obrotach, ale przede wszystkim w uderzeniach serca na minutę". – dodał.

 

i30 N to odpowiedź firmy Hyundai na nowe preferencje klientów, oczekujących bezkompromisowych innowacji. Model pojawi się w sprzedaży na rynkach europejskich do końca 2017 roku.

 

Wyjątkowa satysfakcja z jazdy

 

Model i30 N opracowano z uwzględnieniem trzech aspektów: pokonywanie zakrętów, możliwości na torze i codzienne użytkowanie, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowa satysfakcja z jazdy. Zamiast skupiać się wyłącznie na liczbach, Hyundai zdecydował się postawić na satysfakcję ze sportowej jazdy i emocjonalny wpływ samochodu na rytm uderzeń serca. Gdy kierowca wciska gaz i zmienia biegi, międzygaz – funkcja dopasowania obrotów – powoduje minimalizowanie strat energii, podczas gdy funkcja Overboost zwiększa moment obrotowy (+ 8%) i przyspieszenie (+ 6-7%). Wrażenia z jazdy są wzbogacane sportowym dźwiękiem z podwójnego tłumika z systemem zaworów. Kokpit i30 N pozwala odczytać kluczowe parametry jazdy, za pośrednictwem zespolonej tablicy zegarów i 8-calowego ekranu, na którym można śledzić dane z miernika przeciążeń (G-Force).

 

Inspiracją stylistyczną dla i30 N były rasowe samochody wyczynowe. Uwagę zwraca kaskadowa osłona chłodnicy, agresywne zderzaki i nowy tylny spojler.

Pokonywanie zakrętów

 

i30 N „kocha zakręty”, na których wykorzystuje maksymalną przyczepność i precyzję. Silnik o pojemności 2,0 l z turbodoładowaniem ma moc 275 KM i maksymalny moment obrotowy 353 Nm. Współpracuje z sześciobiegową, manualną skrzynią i zapewnia bezpośrednią reakcję na gaz oraz liniowy przyrost mocy, dzięki wczesnej reakcji turbosprężarki.

 

Maksimum przyczepności modelu i30 N gwarantują wyczynowe, 18-calowe opony Michelin lub 19-calowe opony Pirelli. Zębatkowy mechanizm wspomagania kierownicy działa bardzo bezpośrednio, zapewniając dużą precyzję. Obniżone nadwozie jest sztywne, a w połączeniu z elektronicznie kontrolowanym zawieszeniem (ECS), pozwoliło zwiększyć prędkość w zakrętach, umożliwiając kierowcy regulowanie amortyzatorów – od komfortowego trybu do codziennego użytku po tryb sportowy.

 

i30 N został dopracowany aerodynamicznie, by zmniejszyć siłę wznoszenia i utrzymać nadwozie mocno dociśnięte do drogi, gdy wymagana jest maksymalna przyczepność. Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Electronic Limited Slip Differential, E-LSD) zwiększa przyczepność i zapewnia przeniesienie maksimum mocy. Dla entuzjastów sportowej jazdy przewidziano możliwość całkowitego odłączenia ESC. Wyprofilowane, sportowe fotele gwarantują maksymalną stabilność i podparcie boczne w każdej sytuacji na drodze.

 

Możliwości na torze

 

Trwałość i osiągi na torze wyścigowym były kluczowymi elementami, branymi pod uwagę w procesie projektowania i30 N. Samochód pokonał 10 000 km podczas jazd próbnych na torze Nürburgring. Samochód brał również dwukrotnie udział w największym teście wytrzymałości na świecie - 24-godzinnym wyścigu ADAC na torze Nürburgring. Specjalne wloty powietrza w przednim zderzaku zapewniają dodatkowe chłodzenie hamulców. Elektronicznie kontrolowane zawieszenie (Electronic Controlled Suspension, ECS) umożliwia kierowcy dostosowanie i30 N do wymogów toru wyścigowego. Sztywność nadwozia zwiększa dodatkowo rozpórka zamontowana między tylnymi siedzeniami. Samochód ma wzmocnione sprzęgło, zbudowane z myślą o długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji, a szybką zmianę biegów umożliwia krótki skok prowadzenia lewarka w precyzyjnej, 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów

 

Codzienny samochód sportowy

 

i30 N to codzienny samochód sportowy, odpowiedni na komfortowe dojazdy do pracy i weekendowe wypady na tor wyścigowy. Oferujący liczne możliwości personalizacji, i30 N jest hatchbackiem, gwarantującym osiągi i praktyczność użytkowania. Do dyspozycji jest pięć trybów jazdy, w tym ustawienia Eco, Normal, Sport, N i N Custom, które można wybrać za pomocą dwóch dedykowanych przycisków na kierownicy. Tryby te zmieniają charakter samochodu, dostosowując parametry pracy silnika, amortyzatorów, układu elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), elektronicznie sterowanej szpery (E-LSD), dźwięk oraz sterowanie dopasowaniem obrotów. Dodatkowo, przyciskiem dopasowania obrotów w kierownicy można sprawić, że redukcje biegów będą odbywać się sportowo i płynnie, podczas gdy Launch Control pomaga jak najszybciej rozpędzić samochód, redukując zjawisko znoszenia pojazdu momentem obrotowym.

 

N - nowa linia samochodów o sportowym charakterze:

 

stworzona w Namyang, dopracowana na torze Nürburgring

Hyundai i30 N jest pierwszym modelem Hyundaia oferowanym w ramach nowej linii N. Litera "N" nawiązuje do Namyang - globalnego centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia w Korei w którym zrodziła się idea stworzenia submarki, a także Nürburgring, gdzie znajduje się europejskie centrum testowe marki Hyundai. Ścisła współpraca pomiędzy Namyang i Nürburgring dała początek modelom ze znakiem N, których celem jest zapewnienie kierowcy wyjątkowej satysfakcji z jazdy. Symbolizujące zakręty Nurburgringu logo "N" jest odzwierciedleniem najważniejszej cechy tego samochodu, doskonale sprawdzającego się podczas jazdy krętymi drogami.

Inspirowany Motorsportem - udokumentowany torowymi osiągnięciami Hyundaia

Założony na początku 2013 roku w niemieckim Alzenau Hyundai Motorsport, został powołany do realizacji długoterminowego programu rajdowego, rozwijającego technologie, które Hyundai wprowadza do swoich samochodów. Przez ostatnie cztery lata Hyundai Motorsport z powodzeniem uczestniczył w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC), uznawanych za jedną z najbardziej wymagających dyscyplin sportowych:
 
2013:    
•    Prezentacja modelu i20 WRC
2014:
•    Powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata
•    Z i20 WRC Hyundai Motorsport czterokrotnie zdobywa podium i kończy rundę WRC na czwartym miejscu w klasyfikacji producentów
2015:
•    Prezentacja submarki N oraz koncepcyjnych modeli N 2025 Vision Gran Turismo i RM 15 na Salonie Samochodowym we Frankfurcie
•    Hyundai czterokrotnie zajmuje podium i kończy rundę WRC na trzecim miejscu
2016:
•    Premiera wyścigowych samochodów koncepcyjnych: RM16 na Motor Show w Paryżu i RM 30 na Busan Motor Show
•    Hyundai siedmiokrotnie staje na podium i kończy WRC na drugiej pozycji
2017:
•    Początek nowej ery w sporcie - wraz z wprowadzeniem nowych przepisów technicznych, powstają charakterystyczne, mocniejsze i bardziej wyraziste samochody WRC
•    Premiera i30 N - pierwszego, masowo produkowanego modelu o charakterze sportowym.
•    W połowie sezonu Hyundai sześciokrotnie zdobywa podium i zajmuje obecnie drugie miejsce w klasyfikacji drużynowej jak i kierowców WRC

W trakcie prac rozwojowych nad samochodami WRC powstała koncepcja modeli marki Hyundai o sportowym charakterze. WRC uważane jest za kolebkę linii N, w tym również modelu i30 N. Podczas wyścigów w samochodach rywalizujących na szutrach, asfalcie, śniegu i lodzie, inżynierowie Hyundai Motor przygotowują kolejne udoskonalenia osiągów modelu i30 N.

 

Centrum testowe Nürburgring

Tor Nürburgring był i wciąż jest wykorzystywany do doskonalenia zaawansowanych technologii N. Świętujący w tym roku 90-lecie istnienia Nürburgring uważany jest za jeden z najbardziej wymagających torów wyścigowych na świecie. Jest także miejscem pracy zespołu Motorsportu i ośrodkiem badawczym Hyundai Motor, który dysponuje własnym budynkiem o powierzchni 3600 m2, obsługiwanym przez Centrum Techniczne Hyundai Motor Europe. Prowadzone są tu przyspieszone testy wytrzymałości. Każdy samochód biorący udział w testach wykonuje na torze Nürburgring od 420 do 480 okrążeń na suchej i mokrej nawierzchni, symulując do 180 000 km intensywnej eksploatacji, co odpowiada cyklowi życia przeciętnego pojazdu.

 

Centrum badań i rozwoju Namyang: miejsce powstania modelu i30 N

Centrum badawczo-rozwojowe Namyang, uruchomione  w 1995 roku w Hwaseong w Korei Południowej, zatrudnia 13 000 specjalistów. Namyang jest centrum globalnej sieci badawczo-rozwojowej Hyundai Motor i miejscem powstania nowego i30 N. Zajmuje powierzchnię ponad 3,3 mln m kw. Mieszczą się w nim centra projektowania i inżynieryjne, obiekty do testowania osiągów i tunel aero-akustyczny, w którym prowadzone są prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony środowiska. Znajdują się tam 34 drogi i tor wysokich prędkości o długości 4,5 km.

 

Wyprodukowany w Europie

i30 N będzie produkowany w czeskiej fabryce Hyundai Motor Manufacturing w Nošovicach (HMMC). Zakład uruchomiono w 2008 roku - w tym samym roku ruszyła w nim produkcja i30 pierwszej generacji. Roczna zdolność produkcyjna tej jednej z najbardziej nowoczesnych fabryk w Europie to 350 000 samochodów. W HMMC znajduje się tor testowy o długości 3,3 km, umożliwiający sprawdzenie każdego auta pod kątem osiągów, emitowanego hałasu, sprawności i jakości montażu, a także pełną kontrolę podwozia na wypadek wycieku płynów.

Każdy element zastosowany w modelu i30 N wpływa na jego dynamikę i zwinność. Twórcy linii N założyli, że modele sygnowane literą N mają być czymś więcej, niż tylko środkiem transportu - mają dawać kierowcom dreszczyk emocji związany z prowadzeniem samochodu o sportowym charakterze.  

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

ASR

 ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.

Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.

Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.

Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod. 

Aquaplaning

Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.

Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.

Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.

Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu

AIRBAG

Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy -  ale też innych części ciała.

Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.

Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.

Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.

AHC

AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).

Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.

Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.

ABS

ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.

Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.

Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.

Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.

Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła