Dwa wodorowe koncepty

Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Więcej…

Nowy Citroën C3 otrzymał tytuł Auta dla Dziewczyny Playboya w plebicycie na Samochód Roku Playboya 2016! Tak orzekła kapituła plebiscytu na Samochód Roku Playboya 2016, przyznając tytuł Auta dla Dziewczyny Playboya najnowszemu modelowi marki Citroen. Przypomnijmy, że niespełna dwa lata temu ten sam tytuł przypadł Citroenowi C4 Cactus!

Magazyn Playboy właśnie ogłosił wyniki Plebiscytu na Samochód Roku Playboya 2016. Już po raz 25. konkursowe jury specjalistów ze świata motoryzacji w składzie Włodzimierz Zientarski, Krzysztof Hołowczyc, Andrzej Borowczyk, Andrzej Koper i Rafał Jemielita wyłoniło najciekawsze samochody. Nowy CITROËN C3 znalazł się w tym zaszczytnym gronie zdobywając tytuł Auta dla Dziewczyny Playboya.

Nowy CITROËN C3 dzięki dwubarwnemu nadwoziu z trzema kolorami dachu do wyboru, i stylowi dalekiemu od stereotypów segmentu, jest od razu rozpoznawalny. To model, który realizuje pasję marki człowiekiem i jego potrzebami. Dlatego marka Citroën przeprowadziła badania opinii, podczas których spytała Europejczyków o to, co robią w swoich autach. Projektanci citroena chcieli, by proces projektowania samochodów poprzedzić wiedzą o tym, jak ludzie użytkują auta. A co z tego wynikło? Polak spędza w samochodzie 3 lata i 11 miesięcy podczas całego życia w tym 2 lata i 7 miesięcy jako kierowca oraz 1 rok i 3 miesiące jako pasażer. Z przyjaciółmi i rodziną przebywa w samochodzie 1 rok i 11 miesięcy.

 

 

Dlatego Nowy CITROËN C3 swymi rozwiązaniami realizuje program Citroën Advanced Comfort®, czyli nowego podejścia do kwestii rozumienia komfortu wynikającego z charakterystyki zawieszenia, wytłumienia kabiny, nowych rodzajów pianek foteli, wygody i bezproblemowej obsługi, schowków, czy przestrzeni. W procesie projektowania marka skoncentrowała się na tym, co naprawdę ważne dla klientów.

 

Jednocześnie Nowy C3 jest niesłychanie praktyczny; Wyposażony jest w unikalne panele Airbump®, które chronią nadwozie przed uszkodzeniami. Z kolei większy prześwit i wysoka pozycja za kierownicą dają poczucie bezpieczeństwa, ale także komfort zajmowania miejsca w kabinie.  Kabina jest miejscem, gdzie panuje spokój i zasada „feel good”.

Warto także przypomnieć, że Nowy CITROËN C3 znalazł się w finałowej siódemce konkursu Car of the Year, zdobył Złotą Kierownicę tygodnika Auto Świat w ważnej kategorii samochodów małych i kompaktowych  oraz tytuł „Best Cars in the World”  BBC TopGear za „Najlepszy samochód miejski”.

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

ASR

 ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.

Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.

Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.

Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod. 

Aquaplaning

Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.

Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.

Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.

Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu

AIRBAG

Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy -  ale też innych części ciała.

Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.

Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.

Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.

AHC

AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).

Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.

Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.

ABS

ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.

Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.

Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.

Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.

Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła