Dwa wodorowe koncepty

Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Więcej…

Samochody elektryczne, choć coraz popularniejsze, wciąż stanowią tajemnicę i budzą wiele pytań jako nowe, rewolucyjne podejście do mobilności. Choć lista zalet tego typu pojazdów jest bardzo długa, warto zajrzeć nieco głębiej i samemu przekonać się, jak przyjazna i bezpieczna jest to technologia. Do wnętrza Nissana LEAF zabierze nas Daniel Pataki, członek zespołu technicznego Nissan Sales CEE.

Jak najłatwiej przedstawić działanie skomplikowanego urządzenia? Przeciąć je na pół i zajrzeć do środka. To oczywiście duże uproszczenie, ale takie właśnie było wyjściowe założenie projektu stworzenia częściowego przekroju Nissana LEAF, najpopularniejszego samochodu elektrycznego na świecie. Zadania tego podjął się Daniel Pataki, inżynier pojazdów samochodowych oraz członek zespołu technicznego Nissana.

Pomysł oparto na bazie wcześniejszych przekrojów modelu LEAF, które powstały w Wielkiej Brytanii i w Skandynawii. Zespół Daniela nie dysponował żadnymi planami ani dokumentacją – analiza wcześniejszych takich modeli odbywała się na podstawie zdjęć z Internetu – stąd projekt ten stanowił nie lada wyzwanie.

 

Co kryje wnętrze elektrycznego Nissana LEAF?

                                                 

„Samochód, który wykorzystaliśmy do tego celu, ma już 7 lat. To jeden z pierwszych egzemplarzy Nissana LEAF na rynku, model przedprodukcyjny, pochodzący z Japonii. Do tej pory wykorzystywaliśmy go na potrzeby szkoleń technicznych. Przekonwertowanie go na pojazd pokazowy oznaczało, że mogliśmy dać mu nową szansę, nowe życie. Zwykle pojazdy przedprodukcyjne kończą swój żywot na złomowiskach, degradowane do metalowej kostki, stąd bardzo się cieszę, że udało nam się oszczędzić naszemu egzemplarzowi takiego losu i mogliśmy mu nadać naprawdę atrakcyjny wygląd, a jednocześnie zareklamować innowacyjność i emocje, jakich dostarczają samochody Nissana” – powiedział Daniel Pataki.

„W codziennej pracy, podczas szkoleń technicznych dla personelu naszego oraz dealerów, zawsze staram się w nietuzinkowy, lecz zrozumiały sposób zilustrować budowę samochodu oraz zaprezentować jego działanie, tak aby każdy wiedział, co kryje się pod metalową obudową pojazdu. Dzięki temu projektowi jest mi łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej” – dodał.

Przekrój częściowy modelu LEAF umożliwia w maksymalnie prosty sposób pokazanie budowy oraz komponentów, dzięki którym działa pojazd elektryczny. I to nawet w ruchu, gdyż konstrukcja pokazowego egzemplarza jest tak solidna, że udało się stworzyć pojazd, który jeździ, mimo że odcięto niemal połowę jego podwozia. Samochód nadal jest wystarczająco sztywny, aby stać na swoich kołach i wytrzymać siły dynamiki działające na niego w ruchu.

Aby móc pokazać większość komponentów technicznych, nie przecięliśmy samochodu pionowo. Zależało nam na tym, by można w nim było zobaczyć falownik, silnik, przekładnię redukcyjną oraz ładowarkę pokładową w bagażniku. Wykonaliśmy otwór powyżej zespołu akumulatorów, aby podkreślić jego idealne położenie, dzięki czemu środek ciężkości pojazdu jest położony bardzo nisko nad ziemią. Wszystkie przewody wysokiego napięcia w samochodzie są pomarańczowe. Dzięki temu widać, gdzie jest podłączone wysokie napięcie i dlatego pokrywa akumulatora została pomalowana właśnie na pomarańczowo” – wyjaśnia Daniel.

Proces cięcia auta rozpoczął się od rozebrania go aż do podwozia, usunięcia drzwi, maski oraz całego wyposażenia elektronicznego i elektrycznego. Przed pierwszym cięciem zespół musiał w szczegółach opracować przebieg całej skomplikowanej procedury. Aby zachować stałą płaszczyznę cięcia od przodu do tyłu samochodu, wykorzystano narzędzie laserowe, które wyświetliło linię przez cały samochód. Pojazd został zamontowany na wielkim metalowym statywie połączonym z dołem podwozia, co pozwoliło zapobiec niepożądanym przesunięciom i umożliwiło precyzyjne cięcie. Jedynie przednia szyba nie została przecięta laserem, odtworzono ją z pleksi.

Po zakończeniu cięcia samochód pojechał na ponowne lakierowanie na oryginalny, perłowobiały kolor. Następnie zamontowano w nim wszystkie elementy wewnętrzne, rozpoczynając od deski rozdzielczej. „Po ponownym montażu części te były cięte przy użyciu tego samego wskaźnika laserowego. Nawet silnik wentylacji został przecięty – gdy się dobrze przyjrzeć, widać kulki w jego łożyskach. Ponadto ogromnym wysiłkiem było wykonanie nieużywanego okablowania, niewidocznego, ale jednak działającego. Nawet tylne siedzenia zostały przecięte i przeszyte szarą tkaniną, aby pokazać płaszczyznę cięcia. Na koniec nasz pojazd pojechał do myjni, gdzie zastosowano profesjonalne kosmetyki samochodowe, tak aby wyglądał jak nowy” – opowiada Daniel.

Pierwsza publiczna prezentacja pokazowego modelu odbyła się podczas otwarcia nowego salonu Nissana na Węgrzech. Reakcja zaskoczonych gości na wjeżdżający do środka niezwykły pojazd potwierdziła, że ten wymagający projekt był udaną inwestycją, pozwalającą dodatkowo podkreślać innowacyjność marki Nissan i jej wkład w historię samochodów elektrycznych na świecie.

 Nissan w Europie

 

 Nissan posiada jedną z najbardziej kompleksowych ofert w Europie spośród producentów samochodów pochodzących z innych kontynentów. Firma zatrudnia ponad 17 000 osób w ramach swoich lokalnych działań w zakresie projektowania, badań i rozwoju, produkcji, logistyki oraz sprzedaży i marketingu. W ubiegłym roku w zakładach Nissana w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Rosji wyprodukowano ponad 660 000 samochodów, w tym wielokrotnie nagradzane crossovery, pojazdy użytkowe oraz Nissany LEAF, najpopularniejszy samochód elektryczny na świecie. Wizja inteligentnej mobilności Nissana wyznacza kierunek prac firmy nad nowymi produktami i technologiami, a kompleksowe podejście do mobilności przyszłości określa najważniejsze decyzje firmy dotyczące sposobów zasilania pojazdów, ich prowadzenia oraz integracji ze społeczeństwem. Nissan stara się zdobyć pozycję najbardziej pożądanej marki azjatyckiej w Europie.

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

ASR

 ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.

Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.

Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.

Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod. 

Aquaplaning

Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.

Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.

Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.

Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu

AIRBAG

Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy -  ale też innych części ciała.

Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.

Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.

Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.

AHC

AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).

Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.

Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.

ABS

ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.

Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.

Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.

Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.

Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła