Stacje paliw przyszłości

Jeśli przyszłość ma należeć do energii elektrycznej, trzeba zastanowić się nad tym, jak będą wyglądać stacje paliw. Wspólnie z pracownią architektoniczną Foster + Partners firma Nissan udzieliła prowokującej do przemyśleń odpowiedzi na to pytanie: stacją paliw przyszłości może być sam samochód.

Więcej…

Firma Opel wprowadziła dodatkowe systemy wspomagające kierowcę w crossoverze Crossland X. Nowość rynkowa o modnej sylwetce pojazdu sportowo-użytkowego oferuje innowacje, za sprawą których codzienna jazda jest bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i łatwiejsza. Najnowocześniejsze, w pełni diodowe reflektory, wyświetlacz projekcyjny (head-up) i panoramiczna kamera cofania rejestrująca obraz w zakresie 180 stopni, a także zaawansowany asystent parkowania, asystent pasa ruchu, rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości i system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu to tylko niektóre przykłady. Nowy, opcjonalny pakiet umożliwia dalsze rozszerzenie bogatego wyposażenia o alarm przedkolizyjny z funkcją wykrywania pieszych i systemem automatycznego hamowania awaryjnego[1], a także o system ostrzegania o senności kierowcy z dodatkową funkcją wykrywania takiego stanu u prowadzącego pojazd.

„Opel demokratyzuje przyszłe technologie tak, aby stawały się one dostępne dla każdego” — mówi William F. Bertagni, wiceprezes ds. inżynierii pojazdów w Europie w firmie Opel. „Podejście to znajduje odzwierciedlenie w całej historii marki. Widać je też na przykładzie naszego nowego modelu Crossland X, wyposażonego w szeroką gamę najnowocześniejszych systemów wspomagających kierowcę, takich jak alarm przedkolizyjny, system automatycznego hamowania awaryjnego i system ostrzegania o senności kierowcy”.

Alarm przedkolizyjny z systemem wykrywania pieszych i systemem automatycznego hamowania awaryjnego monitoruje sytuację w ruchu przed pojazdem za pomocą przedniej kamery Opel Eye i potrafi wykrywać zarówno poruszające się, jak i zaparkowane pojazdy, a także pieszych (dorosłych i dzieci). System ten wszczyna dźwiękowy i wizualny alarm, ale także automatycznie inicjuje hamowanie, jeżeli kierowca nie zareaguje na gwałtownie malejącą odległość od pieszego lub pojazdu poprzedzającego.

System wykrywania senności kierowcy stanowi rozszerzenie standardowego wyposażenia modelu Crossland X, który po upływie dwóch godzin jazdy z prędkością przekraczającą 65 km/h ostrzega kierowcę, że powinien zrobić sobie przerwę. Rozszerzony system uruchamia alarm w sytuacji, gdy trajektoria ruchu pojazdu sugeruje, że kierowca jest senny lub nie poświęca wystarczającej uwagi prowadzeniu samochodu. Alarm jest ogłaszany jako komunikat na ekranie w zestawie wskaźników oraz ostrzeżenie dźwiękowe. Po trzech ostrzeżeniach pierwszego poziomu system generuje drugi alarm w postaci komunikatu o innej treści oraz głośniejszego sygnału dźwiękowego. Jazda z prędkością poniżej 65 km/h przez 15 minut bez przerwy powoduje zresetowanie systemu.

Kolejnym rozwiązaniem zwiększającym ogólne bezpieczeństwo w Crosslandzie X jest innowacyjny system oświetlenia stanowiący nowość w tym segmencie. W pełni diodowe reflektory gwarantują optymalne oświetlenie drogi przed samochodem dzięki takim funkcjom, jak doświetlanie zakrętów, asystent świateł drogowych i automatyczne poziomowanie wiązki świetlnej. Opcjonalny wyświetlacz projekcyjny (head‑up) pomaga uważniej obserwować drogę, ponieważ najważniejsze informacje o prędkości, obowiązujących ograniczeniach prędkości oraz ustawieniach ogranicznika prędkości i tempomatu, a także wskazówki nawigacji są wyświetlane bezpośrednio na linii wzroku kierowcy Crosslanda X. Ryzyko kolizji z innymi pojazdami jest zmniejszone dzięki zastosowaniu systemu ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu. Ultradźwiękowe czujniki wykrywają wszystkich innych użytkowników drogi oprócz pieszych, a kierowca jest ostrzegany zapaleniem się pomarańczowej ikonki w lusterku bocznym.

Przednia kamera Opel Eye przetwarza różne dane i przekazuje je do systemów wspomagania kierowcy, takich jak rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości czy system ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu. System rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości wyświetla obowiązujące ograniczenia na ekranie w zestawie wskaźników lub na opcjonalnym wyświetlaczu projekcyjnym, a asystent pasa ruchu wydaje dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia, jeżeli stwierdzi, że kierowca Crosslanda X zjechał z pasa ruchu w sposób niezamierzony.

Cofanie i parkowanie nowym Oplem z rodziny X jest wygodniejsze. Kąt widzenia opcjonalnej panoramicznej kamery cofania zwiększono do 180 stopni, dzięki czemu kierowca wykonujący manewr cofania może zobaczyć innych użytkowników drogi zbliżających się do niego z obu stron pojazdu. Zaawansowany asystent parkowania najnowszej generacji wykrywa odpowiednie miejsca postojowe i automatycznie parkuje samochód. Umożliwia również automatyczne opuszczenie takiego miejsca. W obu przypadkach kierowca musi jedynie operować pedałami.

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna modelu Crossland X może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

[1] Wyposażenie opcjonalne. System działa automatycznie przy prędkości od 5 km/h do 85 km/h. Od 5 do 30 km/h opóźnienie zmniejszające prędkość w przypadku kolizji wynosi 0,9 g. W zakresie od 30 do 85 km/h system redukuje prędkość o maksymalnie 22 km/h. Po przekroczeniu tego progu kierowca musi sam zahamować, aby jeszcze bardziej zmniejszyć prędkość. Zakres prędkości działania systemu automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych zależy od rodzaju wykrytej przeszkody (obiekt ruchomy: od 5 do 85 km/h; obiekt nieruchomy: od 5 do 80 km/h; pieszy: od 5 do 60 km/h). Systemy wspomagające kierowcę stosowane w samochodach marki Opel działają w ramach ograniczeń wynikających z ich konstrukcji. Za prowadzenie pojazdu w każdej sytuacji odpowiada kierowca.

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

GPS

GPS- Global Positioning System- jest to system nawigacji satelitarnej składający się z trzech modułów - szeregu satelit na orbicie okołoziemskiej, naziemnej struktury kontrolno-pomiarowej i odbiorników GPS.

System ten stworzony jest i utrzymywany przez ministerstwo obrony USA.

Zasada działania GPS opiera się na pomiarach odległości odbiornika od satelity i na tej podstawie odbiornik GPS określa długość i szerokość geograficzną oraz wysokość npm.

Gokart

 Gokart - jest to czterokołowy pojazd mechaniczny stosowany w sporcie - w kartingu.

Wyścigi kartingowe odbywają się na zamkniętych torach wyścigowych i to z nich wywodzi się większość przyszłych kierowców Formuły 1.

GDI

GDI - jest to oznaczenie silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa stosowane przez markę Mitsubishi.

Mitsubishi jako pierwsze wprowadziło ten system do produkcji seryjnej w 1995 roku.

Run-flat

 Run-flat - jest to rodzaj opony która umożliwia dalszą podróż z ograniczoną prędkością w przypadku utraty powietrza.

RSC

RSC - jest to elektroniczny system bezpieczeństwa mający na celu zabezpieczenie pojazdu przed przewróceniem się (dachowaniem).