Dwa wodorowe koncepty

Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Więcej…

Firma Opel wprowadziła dodatkowe systemy wspomagające kierowcę w crossoverze Crossland X. Nowość rynkowa o modnej sylwetce pojazdu sportowo-użytkowego oferuje innowacje, za sprawą których codzienna jazda jest bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i łatwiejsza. Najnowocześniejsze, w pełni diodowe reflektory, wyświetlacz projekcyjny (head-up) i panoramiczna kamera cofania rejestrująca obraz w zakresie 180 stopni, a także zaawansowany asystent parkowania, asystent pasa ruchu, rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości i system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu to tylko niektóre przykłady. Nowy, opcjonalny pakiet umożliwia dalsze rozszerzenie bogatego wyposażenia o alarm przedkolizyjny z funkcją wykrywania pieszych i systemem automatycznego hamowania awaryjnego[1], a także o system ostrzegania o senności kierowcy z dodatkową funkcją wykrywania takiego stanu u prowadzącego pojazd.

„Opel demokratyzuje przyszłe technologie tak, aby stawały się one dostępne dla każdego” — mówi William F. Bertagni, wiceprezes ds. inżynierii pojazdów w Europie w firmie Opel. „Podejście to znajduje odzwierciedlenie w całej historii marki. Widać je też na przykładzie naszego nowego modelu Crossland X, wyposażonego w szeroką gamę najnowocześniejszych systemów wspomagających kierowcę, takich jak alarm przedkolizyjny, system automatycznego hamowania awaryjnego i system ostrzegania o senności kierowcy”.

Alarm przedkolizyjny z systemem wykrywania pieszych i systemem automatycznego hamowania awaryjnego monitoruje sytuację w ruchu przed pojazdem za pomocą przedniej kamery Opel Eye i potrafi wykrywać zarówno poruszające się, jak i zaparkowane pojazdy, a także pieszych (dorosłych i dzieci). System ten wszczyna dźwiękowy i wizualny alarm, ale także automatycznie inicjuje hamowanie, jeżeli kierowca nie zareaguje na gwałtownie malejącą odległość od pieszego lub pojazdu poprzedzającego.

System wykrywania senności kierowcy stanowi rozszerzenie standardowego wyposażenia modelu Crossland X, który po upływie dwóch godzin jazdy z prędkością przekraczającą 65 km/h ostrzega kierowcę, że powinien zrobić sobie przerwę. Rozszerzony system uruchamia alarm w sytuacji, gdy trajektoria ruchu pojazdu sugeruje, że kierowca jest senny lub nie poświęca wystarczającej uwagi prowadzeniu samochodu. Alarm jest ogłaszany jako komunikat na ekranie w zestawie wskaźników oraz ostrzeżenie dźwiękowe. Po trzech ostrzeżeniach pierwszego poziomu system generuje drugi alarm w postaci komunikatu o innej treści oraz głośniejszego sygnału dźwiękowego. Jazda z prędkością poniżej 65 km/h przez 15 minut bez przerwy powoduje zresetowanie systemu.

Kolejnym rozwiązaniem zwiększającym ogólne bezpieczeństwo w Crosslandzie X jest innowacyjny system oświetlenia stanowiący nowość w tym segmencie. W pełni diodowe reflektory gwarantują optymalne oświetlenie drogi przed samochodem dzięki takim funkcjom, jak doświetlanie zakrętów, asystent świateł drogowych i automatyczne poziomowanie wiązki świetlnej. Opcjonalny wyświetlacz projekcyjny (head‑up) pomaga uważniej obserwować drogę, ponieważ najważniejsze informacje o prędkości, obowiązujących ograniczeniach prędkości oraz ustawieniach ogranicznika prędkości i tempomatu, a także wskazówki nawigacji są wyświetlane bezpośrednio na linii wzroku kierowcy Crosslanda X. Ryzyko kolizji z innymi pojazdami jest zmniejszone dzięki zastosowaniu systemu ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu. Ultradźwiękowe czujniki wykrywają wszystkich innych użytkowników drogi oprócz pieszych, a kierowca jest ostrzegany zapaleniem się pomarańczowej ikonki w lusterku bocznym.

Przednia kamera Opel Eye przetwarza różne dane i przekazuje je do systemów wspomagania kierowcy, takich jak rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości czy system ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu. System rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości wyświetla obowiązujące ograniczenia na ekranie w zestawie wskaźników lub na opcjonalnym wyświetlaczu projekcyjnym, a asystent pasa ruchu wydaje dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia, jeżeli stwierdzi, że kierowca Crosslanda X zjechał z pasa ruchu w sposób niezamierzony.

Cofanie i parkowanie nowym Oplem z rodziny X jest wygodniejsze. Kąt widzenia opcjonalnej panoramicznej kamery cofania zwiększono do 180 stopni, dzięki czemu kierowca wykonujący manewr cofania może zobaczyć innych użytkowników drogi zbliżających się do niego z obu stron pojazdu. Zaawansowany asystent parkowania najnowszej generacji wykrywa odpowiednie miejsca postojowe i automatycznie parkuje samochód. Umożliwia również automatyczne opuszczenie takiego miejsca. W obu przypadkach kierowca musi jedynie operować pedałami.

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna modelu Crossland X może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

[1] Wyposażenie opcjonalne. System działa automatycznie przy prędkości od 5 km/h do 85 km/h. Od 5 do 30 km/h opóźnienie zmniejszające prędkość w przypadku kolizji wynosi 0,9 g. W zakresie od 30 do 85 km/h system redukuje prędkość o maksymalnie 22 km/h. Po przekroczeniu tego progu kierowca musi sam zahamować, aby jeszcze bardziej zmniejszyć prędkość. Zakres prędkości działania systemu automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych zależy od rodzaju wykrytej przeszkody (obiekt ruchomy: od 5 do 85 km/h; obiekt nieruchomy: od 5 do 80 km/h; pieszy: od 5 do 60 km/h). Systemy wspomagające kierowcę stosowane w samochodach marki Opel działają w ramach ograniczeń wynikających z ich konstrukcji. Za prowadzenie pojazdu w każdej sytuacji odpowiada kierowca.

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

ASR

 ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.

Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.

Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.

Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod. 

Aquaplaning

Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.

Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.

Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.

Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu

AIRBAG

Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy -  ale też innych części ciała.

Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.

Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.

Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.

AHC

AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).

Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.

Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.

ABS

ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.

Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.

Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.

Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.

Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła