Dwa wodorowe koncepty

Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Więcej…

Samochody marki Opel słyną z wzorowej jakości i innowacyjności, czego kolejnym potwierdzeniem są wyniki Plus X Awards 2017.

W przeszłości jury tego największego plebiscytu, w którym nagradzana jest innowacyjność w zakresie rozwiązań technicznych, sportu oraz standardu i stylu życia, wielokrotnie przyznawało Oplowi tytuł „Najbardziej innowacyjnej marki”. W tym roku Opel Ampera‑e oraz Opel Insignia Grand Sport znalazły się w centrum uwagi jako przełomowe nowe modele. Obydwa samochody zdobyły liczne nagrody: nowa flagowa Insignia Grand Sport triumfowała w kategoriach „wysoka jakość”, „wzornictwo” i „funkcjonalność”; Amperę‑e uhonorowano w tych samych kategoriach, a także w jej popisowej dyscyplinie, którą jest „ekologia”. Międzynarodowe jury było pod tak dużym wrażeniem rewolucyjnego elektrycznego samochodu, że postanowiło nadać mu również tytuł „Najlepszego produktu 2017 roku”.

„Tylko produkty, które wyznaczają trendy w innowacyjności mogą zdobyć uznanie w plebiscycie Plus X Awards. Jesteśmy bardzo dumni, że nasze modele są w nim regularnie nagradzane. Fakt ten jest również potwierdzeniem, że tworzymy motoryzacyjną przyszłość z pożytkiem dla naszych klientów. Nowy Opel Ampera‑e jest tego doskonałym przykładem” — powiedział Jürgen Keller, dyrektor ds. sprzedaży, marketingu i serwisu w firmie Opel w Niemczech.

 

Nowy Opel Ampera‑e wyróżnia się licznymi cechami, dzięki którym zasłużył sobie na tytuł „Najlepszego produktu 2017 roku”. Samochód imponuje bezkonkurencyjnym zasięgiem: jedno ładowanie akumulatora litowo-jonowego o pojemności 60 kWh wystarcza na pokonanie nawet 520 kilometrów (według nowego europejskiego cyklu jazdy NEDC) — to o co najmniej 30 procent więcej w porównaniu z najbliższym rywalem dostępnym obecnie na rynku. Ponadto elektryczny silnik rewolucyjnego Opla zapewnia mu najlepsze osiągi w tej klasie pojazdów. Moc 150 kW/204 KM pozwala na uzyskanie przyspieszenia godnego samochodu sportowego: od 0 do 50 km/h w zaledwie 3,2 sekundy. Ponadto mierząca 4,17 metra długości Ampera‑e imponuje przestronnością pięcioosobowego wnętrza i bagażnikiem o pojemności 381 litrów (1271 litrów po złożeniu tylnych siedzeń) — to lepsze parametry niż w przypadku niektórych samochodów klasy kompaktowej.

 

Uznanie jurorów plebiscytu Plus X Awards zdobył także nowy Opel Insignia Grand Sport, doceniony za połączenie dynamicznej elegancji, funkcjonalności i wysokiej jakości. Nowość rynkowa zwraca uwagę nie tylko atrakcyjną sylwetką i przyjemną atmosferą we wnętrzu, ale także licznymi inteligentnymi technologiami: od matrycowych reflektorów IntelliLux LED® poprzez zaawansowany system napędu na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego po najnowocześniejsze systemy wspomagające kierowcę i wyświetlacz projekcyjny. Ponadto Insignia, jak każdy Opel, jest wyposażona w pierwszorzędne opcje łączności pozwalające na zintegrowanie smartfona z pokładowym systemem multimedialnym, a także w nowy system Opel OnStar z funkcją osobistego asystenta, umożliwiającą między innymi skorzystanie z pomocy doradcy OnStar przy rezerwacji pokoju w hotelu[1] oraz wyszukiwaniu miejsca parkingowego[2]. Reasumując: nowy Opel Insignia zachwyca wspaniałą zwrotnością, większą przestronnością oraz doskonałym stosunkiem wartości do ceny, co czyni go poważnym rywalem nawet dla modeli marek premium.

 

Informacja jest ważna na dzień publikacji. Szczegółowe informacje dotyczące wprowadzenia Ampery-e do oferty w poszczególnych krajach będą ogłoszone w terminie późniejszym. Niektóre wersje opisywanych modeli, elementy wyposażenia lub usługi mogą być dostępne wyłącznie na wybranych rynkach lub za dodatkową opłatą.

 

[1] Przez Booking.com. Wymagane podanie adresu e‑mail i numeru karty kredytowej.

[2] Przez serwis Parkopedia

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

ASR

 ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.

Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.

Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.

Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod. 

Aquaplaning

Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.

Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.

Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.

Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu

AIRBAG

Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy -  ale też innych części ciała.

Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.

Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.

Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.

AHC

AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).

Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.

Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.

ABS

ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.

Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.

Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.

Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.

Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła