Dwa wodorowe koncepty

Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Więcej…

 

 

 

 

 

W roku 1936 do odbiorców trafiło 2470 modeli POPULAR, pieczętując wynik bez mała 40% wzrostu popularności modelu w stosunku do sezonu poprzedzającego.

Na szczycie listy największych odbiorców zagranicznych niezmiennie figurowała Polska, wyprzedzając Holandię, Jugosławię, Szwecję, Belgię i Hiszpanię. Największą nowością w specyfikacji modelu POPULAR, wprowadzoną w trakcie 1937 roku był nowy silnik górnozaworowy OHV, zastępujący dotychczasową jednostkę dolnozaworową. Przy niezmienionej objętości skokowej 1-litra (995 ccm) istotnie wzrosła moc jednostki o nowej architekturze – z 22 do 27KM.

Niezmiennie cechami rozpoznawczymi rodziny POPULAR były mechanicznie sterowane hamulce oraz skrzynia biegów zblokowana nie z silnikiem, lecz z przekładnią główną tylnej osi napędzanej. Tym samym model stał się pionierem technologii OHV w marce – większe modele RAPID, FAVORIT oraz SUPERB w 1937 wykorzystywały wciąż mniej wydajne silniki z rozrządem dolnozaworowym.

Dopiero kilka miesięcy później zakres zmian uzupełnił retusz nadwozi modelu. Oznacza to, że nowy silnik 1.0 OHV trafił początkowo pod maski modeli o stylistyce zgodnej z rocznikami 1935/1936 i uznawanie przez część publikacji obu modyfikacji za wdrożone jednocześnie jest błędem. Przypomina to nieco premierę nowego (również litrowego) silnika 1.0 TSI w obecnej generacji OCTAVII, kiedy to premiera samej jednostki wyprzedziła lifting modelu. Największymi zmianami widocznymi natychmiast w zmodernizowanych nadwoziach POPULARA były częściowo zintegrowane z przednimi błotnikami reflektory, nowy kształt osłony chłodnicy oraz odmienny kształt tylnych części karoserii z przestrzeniami bagażowymi (poza odmianą roadster) dostępnymi premierowo z zewnątrz.

Listę modyfikacji uzupełniały szersze opony, powiększone bębny hamulcowe i zbiornik paliwa oraz szyba czołowa typu bezpiecznego. Cały wymieniony zakres ulepszeń wyceniono na 7% ceny poprzednika – o tyle podniesiono nowe cenniki rozpoczynające się teraz okrągłą sumą 20 000 koron żądaną za roadstera. Półkabriolet wymagał dopłaty dwustu a – najpopularniejszy – tudor, sześciuset koron. POPULAR OHV okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę, sprzedaż modelu w sezonie 1937 wzrosła o 1/3 w stosunku do rewelacyjnego pod tym względem roku 1936. Aż siedem na dziesięć z nich posiadało już wysoko cenione jednostki OHV.

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

ASR

 ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.

Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.

Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.

Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod. 

Aquaplaning

Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.

Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.

Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.

Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu

AIRBAG

Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy -  ale też innych części ciała.

Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.

Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.

Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.

AHC

AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).

Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.

Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.

ABS

ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.

Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.

Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.

Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.

Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła