Dwa wodorowe koncepty

Autobus miejski Sora - Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.

Więcej…

Defensive Driving

Amerykanin Chris Imhoff z National Safety Council jako pierwszy sformułował reguły „Defensive Driving” (DD), czyli jazdy defensywnej. Pierwszy kurs DD zorganizowano w USA w 1964 roku.

Od 50 lat w krajach anglosaskich oraz skandynawskich szkolenia Defensive Driving są podstawą edukacji bezpiecznych i odpowiedzialnych kierowców. DD stopniowo stał się popularny także w innych krajach na świecie, jako wzór odpowiedzialnego kierowania pojazdami w ruchu drogowym oraz świadomego unikania dających się przewidzieć zagrożeń.

Kierowanie autem w sposób defensywny to:
- jazda z założenia zawsze bezpieczna, czyli zaplanowana i świadoma, wykluczająca ryzykowne manewry, omijająca ryzykowne trasy, ryzykowne pory podróży, jednocześnie to jazda relaksująca i przyjemna dla kierowcy i jego pasażerów;
- jazda z wykorzystaniem wyuczonych zasad i nawyków, bezpiecznych zachowań na drodze, w szczególności dalekiej wyprzedzającej obserwacji i planowania najbliższych manewrów pod kątem unikania dostrzeżonych lub spodziewanych zagrożeń;
- jazda ze świadomym i konsekwentnym wykorzystywaniem wiedzy oraz umiejętności tak, aby uniknąć wypadku i nie uczynić krzywdy ani sobie, ani nikomu innemu na drodze.

   
„Kluczem do jazdy defensywnej jest świadome maksymalizowanie korzyści z wyuczonych nawyków jazdy bezpiecznej, poprzez dalekosiężną obserwację drogi, wyprzedzające planowanie manewrów oraz konsekwentne wybieranie pozycji na drodze i prędkości w sposób zwiększający bezpieczeństwo.

Jednocześnie jest to świadome unikanie manewrów powodujących ryzyko uwikłania się w wypadek-kolizję bądź otrzymania mandatu karnego” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

Pięć „przykazań” defensywnej jazdy:
1. Skanuj wzrokiem drogę i jej otoczenie. Patrz jak najdalej do przodu, a wcześniej zauważysz i zareagujesz na potencjalne zagrożenia;
2. Przestrzegaj zasad ruchu drogowego. Bądź kierowcą szanującym innych uczestników ruchu;
3. Nie zaskakuj, nie daj się zaskoczyć. Przewiduj zachowania innych uczestników ruchu drogowego;
4. Obserwuj i bądź widoczny dla innych. Komunikuj czytelnie swoje zamiary innym uczestnikom ruchu drogowego kierunkowskazami, światłami „stop”, gestami lub spojrzeniami;
5. Bądź skoncentrowany na bezpiecznym prowadzeniu auta. Oceniaj swoje manewry pod kątem tego, co mógłbyś zrobić lepiej.

Z zasadami i „przykazaniami” defensywnej jazdy utożsamia się wielu kierowców. Lecz jeśli obok nich siada trener/instruktor, nagle okazuje się, że np. bezpieczna odległość do poprzednika jest zdecydowanie zbyt mała. Dlatego warto spróbować poddać się krytyce i zastosować zasady jazdy defensywnej pod okiem trenera.
   

Świadomość unikania zagrożeń, jest potrzebna nie tylko młodym kierowcom, ale również tym doświadczonym. Rutyna bowiem jest czasami złym doradcą.

skoda-auto.pl

 

FILMY

 <strong>galerie samochody ciężarowe</strong> tuning zdjęcia

 

GRY

super cars down

total wreckage

monster stunts smallicon

Bike Rivals

turbo racing

Moto x Nitro X mas

diablo valley rally
gas and sand 2
on the run getaway

ASR

 ASR- Acceleration Sip Regulation- jest to system kontroli trakcji mający za zadanie nie dopuścić do uślizgu koła samochodu podczas jego przyspieszania, a więc mówiąc potocznie - nie dopuścić do buksowania kół.

Buksowanie kół występuje wówczas gdy opona traci przyczepność na nawierzchni, z różnych powodów - śnieg, lód, woda.

Sytuację pogarsza fakt że w wyniku efektu ubocznego działania mechanizmu różnicowego, moment napędowy jest przenoszony wówczas przez niego w większości na właśnie to koło, które ma mniejszą przyczepność, zamiast na drugie, które np. znajduje się na kawałku suchego, przyczepnego asfaltu.

Wówczas do akcji wkracza system ASR. Jego zasada działanie opiera się najczęściej na przymknięciu przepustnicy, przyhamowaniu koła które buksuje lub na jednoczesnym połączeniu tych dwóch metod. 

Aquaplaning

Aquaplaning - jest to utrata przyczepności, utrata kontaktu opony z podłożem w wyniku powstania między nimi warstwy wody.

Każda opona posiada określoną możliwość(zdolność) odprowadzenia wody. Decydują o tym takie czynniki jak wysokość bieżnika, czyli stopień jej zużycia, jego kształt a więc właściwości konstrukcyjne, jak też szerokość opony.

Oczywiście wpływ na ten proces ma także ilość wody zalegającej na nawierzchni.

Przekroczenie granicy możliwości odprowadzenia wody przez oponę prowadzi właśnie do powstania między nią a podłożem warstwy wody, która uniemożliwia lub znacznie ogranicza hamowanie, przyspieszanie czy też kierowalność samochodu

AIRBAG

Airbag - czyli poduszka powietrzna - jest to element samochodowego systemu bezpieczeństwa mającego na celu ochronę - w szczególności głowy -  ale też innych części ciała.

Obecnie stosuje się przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki z przodu i z tyłu, kurtyny powietrzne wystrzeliwane z krawędzi dachu oraz poduszki "kolanowe" chroniące kolana.

Poduszka powietrzna składa się z worka napełnianego gazem podczas zderzenia, oraz generatora gazu zawierającego zapalnik. Jest ona uruchamiana poprzez sterownik w chwili wypadku na podstawie sygnałów wysyłanych z czujników rozmieszczonych w różnych częściach samochodu. Są to najczęściej czujniki bezwładnościowe oraz odkształceniowe.

Czujnik bezwładnościowy występuje często razem ze sterownikiem jako jedna całość, dlatego też sterowniki Airbag są montowane bezpośrednio do metalowego tunelu środkowego samochodu.

AHC

AHC- (Active Height Control) jest to system który obecnie najbardziej wykorzystywany jest w luksusowych pojazdach terenowych (np. RANGE ROVER).

Umożliwia on sterowanie przez kierowcę wysokością zawieszenia, a więc w terenie możemy podwyższyć auto zwiększając prześwit, poprawiając poprzez to jego walory terenowe, natomiast na autostradzie maksymalnie obniżyć zapewniając komfort i bezpieczeństwo jazdy w takich warunkach.

Oczywiście system ten steruje wysokością zawieszenia również automatycznie, w zależności od prędkości samochodu.

ABS

ABS- (Anti-Lock Braking System) jest to układ stosowany w samochodach i motocyklach, jego zadaniem jest zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania.

Zablokowanie kół podczas hamowania grozi utratą sterowności, wypadnięciem z toru jazdy. Ponadto zablokowane koła na nawierzchniach asfaltowych mają gorszy współczynnik przyczepności, przez co wydłuża się droga hamowania.

Najbardziej efektowne jest hamowanie na granicy przyczepności, a więc na granicy blokowania kół, ale bez ich zablokowania. To właśnie zapewnia ABS.

Układ ten cały czas mierzy prędkości obrotowe każdego koła a więc jeśli któreś koło (lub wszystkie) nagle tracą przyczepność to system od razu to widzi, wówczas otwiera on zawór na odpowiednim przewodzie hamulcowym, zmniejszając w nim ciśnienie płynu hamulcowego (wywołanego przez kierowcę naciskającego na hamulec), a co za tym idzie, powoduje że zablokowane koło odzyskuje przyczepność.

Oczywiście w praktyce dzieje się to bardzo szybko oraz cykl ten powtarza się aż do momentu kiedy przestaje następować blokowanie koła